15 januari 2012

Gravgrävande journalister

Håller svenska journalister på att gräva sin egen grav? Jag tycker mig börja se tecken på en journalistik som "skapar" nyheter snarare än att rapportera dem. Fallet med pappan som sades lämna sin 10-åriga son efter en innebandymatch är bara det senaste exemplet. I kvällstidningsvärlden har sensationsjournalistiken funnits länge med kändisskvaller som många gånger överträffat de sk damtidningarna i snaskiga detaljer, ryktesspridning och halvsanningar. Det är säkert så att det lockar lösnummerköpare med sensationella rubriker och löpsedlar och det är ju vad kvällspressen lever på förutom annonsintäkter. Men det trista är att denna typ av journalistik alltmer kan läsas i våra morgontidningar. Dessa tidningar lever ju åtminstone i betydligt mindre omfattning än kvällspressen på lösnummerköpare och då borde incitamentet för skandalsökande journalistik vara obefintligt, källkontrollen borde vara mycket hårdare och omtanken om deras läsare/prenumeranter borde vara större. Nu finns det ju faktiskt fortfarande ganska stora skillnader i vad man skriver om, veckans händelser i TVs dokusåpor och Kiki Danielssons liv hittar man fortfarande i kvällspressen och så kommer det säkert fortsätta att vara. Det oroväckande är istället hur man skriver. Artiklar i morgontidningarna känns allt mer ytliga och språket alltmer likt skvallerpressens. Det verkar viktigare att påverka skeendet än att återge det. Kan det vara så att det är ett mer eller mindre medvetet försök att anpassa sig till en alltmer multimedial värld? Eller är det nån typ av idoldyrkan till Janne Josefsson & co som någon typ av journalistikens hjältar? Vilken än anledningen är så är min bild att den här utvecklingen dessvärre fortsätter och lokal och regional press också hängt på trenden. För min egen del har det inneburit att jag inte längre prenumererar på någon dagstidning. Jag läser det som intresserar mig på nätet och kan hoppa över skräpet och samtidigt glädja mig åt att jag inte aktivt finansierar eländet.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:SJÖBÅGEN,Växjö,Sverige

Inga kommentarer: