15 juli 2011

Äganderätt, en skyldighet?

Ibland känns det som att äganderätten har blivit mer som en skyldighet i det här landet, eller åtminstone väldigt kringskuren!
Låt mig ge några exempel på vad jag menar.
1. Låt oss säga att jag äger en bit mark. Marken gränsar till en sjö. Då får jag inte bygga ett hus vid vattnet för att allmänhetens rätt att kunna promenera runt sjön står över äganderätten till marken.
2. Låt oss säga att jag äger ett enfamiljshus i stan. Huset har en utvändig trappa till entrédörren. Jag vill bygga in denna och måste då begära bygglov hos kommunen, (vilket är lite överdrivet i sig så länge man håller sig inom rimliga gränser tycker jag). Men jag får inget bygglov om jag inte bygger en handikapphiss. Att varken jag eller någon jag känner har behov av en sådan spelar ingen roll och äganderätten är återigen åsidosatt.
Jag skulle kunna räkna upp massor av andra exempel som t ex allemansrätten som ger vem som helst rätt att utnyttja andras egendom. Jag hade en förhoppning att vår Alliansregering skulle göra betydligt mer för att återupprätta äganderätten än vad som hittills gjorts. När det gäller strandskyddet så blev det snarare svårare än lättare att få bygga sjönära med de nya reglerna. Det börjar bli dags att ta tag i de här frågorna på allvar från regeringens sida! Att få förslagen genom riksdagen är ju givetvis svårare när de brunrödgröna samarbetar mot Alliansen, men varför inte försöka åtminstone?


- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Sjöbågen,,Sverige

Inga kommentarer: