11 mars 2011

Antisemitismens många ansikten

Imorse satte jag nästan kaffet i vrångstrupen när jag läste i Smålandsposten att föreningen Wäxthuset skulle arrangera en föreläsning med konspirationshistorikern och gaskammarförnekaren Jüri Lina.
Under dagen har dock IOGT meddelat Wäxthuset att de inte längre är välkomna att hyra den lokal som de hade tänkt hålla föreläsningen i. En företrädare för Wäxthuset hävdar att Jüri Lina inte tänkte prata om förintelsen utan om historia, kultur och ett kärleksbudskap. Titeln på föredraget enligt föreningens hemsida är dock "Den nya världsordningen smyger sig på" inte mycket kärlek i den titel om ni frågar mig. Man börjar ju allvarligt fundera på vad föreningens företrädare hoppas uppnå med att bjuda in en sån här talare. För den som gillar att googla så rekomenderar jag att söka på Wäxthuset Växjö och på Jüri Lina. Men ta för säkerhets skull på foliehatten först! :o)

Samtidigt som jag tar avstånd från i princip allt som Jüri Lina står för så anser jag att han har rätt att få framföra sina idéer. När man förbjuder eller på andra sätt hindrar någon att få framföra sina åsikter, oavsett hur idiotiska man kan tycka att de är, så är man inne på vägen mot diktatur och åsiktsförtryck. Sedan är det upp till oss som ändå inser att gaskammare både fanns och användes i Hitlers Tyskland att med fakta och argument ta striden mot revisionismen varje dag. Det är bara på det sättet som vi kan bevara och försvara vårt demokratiska system med bl a yttrandefrihet. Sen är det givetvis varje lokaluthyrares frihet att avgöra vilken typ av arrangemang man tillåter i sina lokaler!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Sjöbågen,Växjö,Sverige

Inga kommentarer: