10 december 2010

Big government

Igår förlorade Alliansen en omröstning i riksdagen om anslaget till regeringskansliet. Givetvis är det aldrig roligt att förlora en omröstning men jag har flera tankar kring detta. Att socialdemokraterna offentligt har lovat att ALDRIG ge Sverigedemokraterna politiskt inflytande verkar ju vara precis som deras åsikter om Alliansens politik före valet, något man inte behöver hålla sig till. Och då kommer jag nästan osökt in på min nästa fundering och den handlar om ideologi. För det första skulle (S) under t ex Ingvar Carlsson aldrig ens tänka tanken om neddragningar i regeringskansliet då de visste att de själva skulle få leva med ett sånt beslut i händelse av maktskifte. Men i denna tid av ickeideologi och pragmatism fattas inte besluten mot bakgrund av vart man vill att samhället ska gå utan av rent taktiska skäl. Det kan inte hjälpas att det då känns lite ironiskt att Moderaterna som alltid kämpat för att minska politikens inflytande som nu får på nöten av de åtminstone tidigare statskramarna i (S) och (SD).
Jag har i alla fall svårt att bli upprörd över att staten måste spara, men jag tror ju knappast att oppositionen håller med mig om att pengarna man sparar givetvis ska ges tillbaka till skattebetalarna!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Sjöbågen,,Sverige

Inga kommentarer: